میکروب های زبان می توانند برای تشخیص سرطان پانکراس استفاده شوند

31  ژانویه 2019- محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه Zhenjiang در چین دریافتند که اختلال در ترکیب میکروبی پوشش زبان ممکن است به عنوان یک نشانگر زیستی برای سرطان پانکراس در مرحله ی اولیه استفاده شود.

این مطالعه نشان داد که میکروبیوم پوشش زبان در بیماران مبتلا به سرطان پانکراس در مرحله ی اولیه، به طور قابل توجهی متنوع تر و متشکل از باکتری های بسیار متفاوتی نسبت به پوشش زبان افراد سالم است.

سرطان پانکراس هفتمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. در انگلستان، تقریبا 10،000 نفر در سال با این بیماری بسیار مهاجم تشخیص داده میشوند، و تنها 1٪ از آنها بیش از ده سال زنده می مانند.

علائم سرطان پانکراس معمولا در مراحل اولیه ی بیماری ظاهر نمی شود و اکثر بیماران در زمان تشخیص در مرحله ی پیشرفته ی بیماری قرار دارند.

تحقیقات نشان داده است که میکروبیوم، بر التهابهای سرطانزا و کارسینوژنز تاثیر می گذارد. بنابراین جستجوی بیومارکرهای مبتنی بر میکروبیوتا که بتواند به عنوان شاخص هایی برای تشخیص زودرس بکار روند، هدف اصلی این پژوهش بود.

اگرچه تغییرات در میکروبیوم سایر بافتهای بدن به سرطان پانکراس مرتبط است، اما اختلال در میکروبیوتای(دیسبیوزیس میکروبیوتا) پوشش زبان به عنوان شاخصی از این بیماری هنوز بطور واضح تعریف نشده است.

در مطالعه ی کنونی، دکتر Li و تیمش از تکنولوژی تعیین توالی ژنی پیشرفته ای برای غربالگری باکتریهای پوشش زبان 30 فرد مبتلا به مراحل اولیه سرطان پانکراس و 25 فرد سالم استفاده کردند. همه شرکت کنندگان بین 45 تا 65 سال سن داشتند و از نظر سایر جنبه ها سالم بودند.

همانطور که در مجله ی Oral Microbiology گزارش شده است، محققان دریافتند زبان بیماران مبتلا به سرطان پانکراس توسط باکتری های بسیار متفاوتی در مقایسه با گروه های سالم پوشانده شده است.

مهمتر از همه، سطوح پایین هموفیلوس و پورفیروموناس همراه با سطح بالایی از Leptotrichia وFusobacterium  می تواند بین بیماران مبتلا به سرطان پانکراس و کنترل های سالم تمایز ایجاد کند.

دکتر Lanjuan Li نویسنده ی ارشد این مقاله می گوید: اگر چه به مطالعات تأییدی بیشتری نیاز داریم، اما نتایج ما به شواهد رو به رشدی که نشاندهنده ی ارتباط بین اختلالات میکروبیوم و سرطان پانکراس است، افزوده شد.

محققان معتقدند که ارتباط بین dysbiosis میکروبیوتای پوشش زبان و سرطان پانکراس می تواند به سیستم ایمنی مرتبط باشد، به عنوان مثال، بیماری پانکراس ممکن است واکنش های ایمنی را افزایش دهد که به نفع تکثیر و رشد باکتری های خاصی باشد و یا برعکس به ضرر گروه دیگری از باکتریها باشد.

تیم تحقیقاتی می گوید: تحقیق در مورد ارتباط بین میکروبیوم و سرطان پانکراس ممکن است فرصت های جدیدی را برای توسعه ی بیومارکرهایی بمنظور شناسایی افراد در معرض خطر بالا ایجاد کند.

چنین مطالعاتی همچنین می توانند پایه ای برای ابداع روش های جدید درمانی از جمله ایمونوتراپی یا حتی استفاده از پروبیوتیک ها برای جلوگیری از سرطان لوزالمعده در افراد در معرض خطر بالا، باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190131/Microbes-on-the-tongue-could-be-used-to-diagnose-pancreatic-cancer.aspx